Online workshop
Thuisadministratie
Van overzicht naar regeling in 10 stappen!
U kunt door gebruik te maken van de pijltjestoetsen op uw toetsenbord door de pagina’s gaan of de pijltjes links onder te gebruiken.
Inleiding
Voelt u zich ook zo gestresst of machteloos als het op uw administratie aankomt?
Is het een chaos of heeft u alles wel in mappen maar kunt u nooit wat vinden?
Stap 1
Wat hebt u nodig?
- Twee lege dozen of een boodschappenkrat
- Een lege tafel en/of vloer.
- Drie tweerings-ordners (als u niet veel post heeft kunt u het ook bij twee houden)
- Tabbladen van karton (Hier kunt u op schrijven. Verkrijgbaar bij o.a. de Action en de Hema).
- Een perforator, liefst één die u op een A4 formaat kunt zetten zodat de gaatjes precies op de goede plek komen voor in de ordner.
Stap 5
Wat bewaar ik?
Als u alle stappen heeft gezet kan het zijn dat u nu heel dikke stapels heeft op chronologische volgorde. Er zullen vast dubbele dingen tussen zitten, of herinneringen/aanmaningen voor één en dezelfde rekening/factuur. Kijk naar de nummers! Dubbele dingen kunnen weg. De nieuwste bewaren.
U hoeft natuurlijk niet alles te bewaren, maar alles wat te maken heeft met de Belastingdienst, uw salarisstroken, UWV, uitkeringen, eindafrekeningen, deze bewaart u altijd. Lopende garantiebewijzen, zolang u het product heeft. Abonnementen, contracten, verzekeringspapieren dit bewaart u tenminste vijf jaar, of zolang ze nog geldig zijn. Hypotheekakten en huurcontracten ook altijd bewaren!
Jaaropgaven moet u altijd bewaren! Dit in verband met een mogelijke uitkering van het UWV in de toekomst. Dan heeft u ze nodig als bewijsmateriaal.
Als particulier moet u uw administratie minimaal 5 jaar lang bewaren. Sommige dingen moet u zelfs altijd blijven bewaren, zoals gegevens van de hypotheek, contracten, verzekeringen zolang ze nog aan de orde zijn.
Stap 10-1
Uw betalingsafspraken volhouden
- Doet u aan internetbankieren, laat dan de gemaakte regelingen automatisch afschrijven.
Om uw betalingsafspraken goed vol te houden is het belangrijk dat u zich aan een budget houdt. - Dit kunt u doen door gebruik te maken van een kasboek.
U kunt hierbij gebruik maken van ons weekkasboek. Een beproefde methode.
Het enige wat u hierbij nodig heeft is een leeg schrift en een pen. Geen dure kasboeken, alleen uw gezond verstand en een heel klein beetje gedragsverandering. Smokkelen mag trouwens niet! U moet namelijk vanaf nu altijd het bonnetje meenemen van wat u gekocht heeft, het bewaren en het opschrijven in het kasboek. Weet wat u uitgeeft! - Lees goed de beschrijving bij het kasboek en verdeel het weekbudget in 7 dagen. Bereken wat u per dag mag uitgeven en…. heel belangrijk! Probeer iets over te houden aan het eind van de week ook al is het maar een paar cent.
- Let erop dat u uw budget niet overschrijdt!
Stap 10-2
Gebruik van de Kasboek-app
DSR Budgetmanager voor Android en Apple.
Nog makkelijk misschien is de gratis kasboekapp “DSR BUDGETMANAGER” die u kunt downloaden in de Appstore van Apple of voor Android via Google Play. Met deze app houdt u uw uitgaven in de gaten en kunt u zodra u de winkel uitloopt zien waar en hoeveel geld u heeft uitgegeven. Ook hier het bonnetje meenemen!
Betrek uw partner erbij of uw hele gezin. Dit samen doen is veel leuker. Wees creatief!
Handige tips & tricks
- Maak de post dagelijks open en leg deze op een vaste plaats.
- Afschriften van de bank kunt u tot een jaar geleden bij internetbankieren inzien, maar beter is ze gewoon te laten komen per post of uit te printen en op volgorde in een map te bewaren.
- Controleer de bankafschriften.
- Betaal vaste lasten zoveel mogelijk automatisch.
- Eén persoon doet de administratie en de partner wordt wekelijks bijgepraat. Ook inzage geven. Doe alles van één week in een map en bekijk dit samen.
- De meeste Nederlanders moeten ieder jaar aangifte doen bij de Belastingdienst. Kunt u dit niet zelf, zoek dan een betrouwbare boekhouder of laat, als u lid bent van een vakbond, de vakbond dit doen.
- Als u een ander inkomen krijgt en u ontvangt huur-, en/of zorgtoeslag of kindgebonden budget, pas dit dan meteen aan. Zo voorkomt u dat u veel moet terugbetalen of juist te weinig krijgt.
U heeft hiervoor een Digid nodig, vraag deze aan als u die niet heeft. https://digid.nl/aanvragen - Ontvangt u Kinderopvangtoeslag? Houd daar dan een boekhouding van bij!
Gebruik hier ook de mappen voor!
Succes!
Wij hopen dat het u lukt met deze workshop om een mooie en overzichtelijke administratie te maken.
Heeft u zaken die u met ons wilt delen of ziet u dingen die beter kunnen, mail ons dan naar financielezorg@bmwvoorelkaar.nl
Succes met het bijhouden van uw administratie!