Het Zorggesprek

Het Zorggesprek, de mental check up

Het Zorggesprek heeft als doel medewerkers te ontzorgen en te helpen om fit en inzetbaar te blijven. Het past uitstekend in de Wet Verbetering Poortwachter. In tegenstelling tot preventieve gesprekken is er (nog) geen hulpverlening nodig. Een duwtje in de goede richting is voldoende. Het is een gesprek met een bedrijfsmaatschappelijk werker of coach, soms met de leidinggevende.

Veel medewerkers hebben wel eens het gevoel dat het niet lekker gaat. Klachten om bij een huisarts aan te bel te trekken zijn er nog niet. Soms is er al wel kort verzuim. Dit is het moment om met elkaar in gesprek te gaan. Op dat moment is het vaak nog eenvoudig om een kleine verandering aan te brengen die een groot gevolg heeft.

Enkele voorbeelden

  1. Jan, machinebankwerker, zit al een tijdje niet lekker in zijn vel. Zijn leidinggevende Simon maakt zich zorgen en hij meldt Jan aan voor het Zorggesprek. Tijdens dit gesprek blijkt dat Jan ongerust is over zijn jongste dochter. Met hulp van de bedrijfsmaatschappelijk werker weet Jan waar hij met zijn opvoedingsvragen terecht kan. Jan vertelt aan Simon dat hij zich erg geholpen voelt met de adviezen van de bedrijfsmaatschappelijk werker. Simon ziet weer een vrolijke Jan op de werkvloer.
  2. Marieke als HR-medewerker ziet frequent verzuim bij Safida. In overleg met Safida vindt er een Zorggesprek plaats. Safida geeft aan eigenlijk wel uitgekeken te zijn op haar huidige functie. Ze gaat steeds vaker met lood in de schoenen naar het werk. Safida zou graag een volgende loopbaan-stap willen maken. Ze durft dit alleen niet aan haar leidinggevende te zeggen. Na het Zorggesprek gaat Safida dit bespreken met haar leidinggevende.
  3. Michelle is medewerker bij een uitzendbureau. Zij is mantelzorger van haar tachtigjarige, zieke moeder. Deze heeft steeds meer zorg nodig. Michelle komt nu knel te zitten met haar werk. Zij heeft daar nog nooit wat over gezegd tegen Ali, haar manager. Zij wil werk en privé strikt gescheiden houden. Na het Zorggesprek vertelt ze aan Ali wat er thuis aan de hand is. Ali gaat actief met Michelle meedenken hoe hij haar inzetbaar kan houden. Het Zorggesprek was het juiste duwtje in de rug om met Ali te gaan praten.

Preventie pur sang!

Door op tijd één of twee gesprekken te hebben kan een medewerker weer verder. Het Zorggesprek komt dus nog vóórdat een medewerker bedrijfsmaatschappelijk werk inschakelt met klachten. Het ontwikkelen van klachten is wat we willen voorkomen. Op deze manier willen we ook voorkomen dat medewerkers frequent gaan verzuimen of uitvallen. Het zijn de kleine dingen die het doen.

De opbouw van het Zorggesprek.

De leidinggevende of HR adviseur maakt een afspraak voor de medewerker. De medewerker bespreekt zijn of haar situatie met de bedrijfsmaatschappelijk werker. Gezamenlijk wordt een plan gemaakt wat de medewerker kan doen om tot een oplossing te komen. Dit plan moet SMART zijn, zodat het ook haalbaar en uitvoerbaar is. Het Zorggesprek is niet vrijblijvend. Er wordt een moment afgesproken dat de medewerker een update geeft over de voortgang. Vaak kan dit via de mail. Mocht het niet gaan zoals verwacht is er een mogelijkheid voor een vervolggesprek om eventueel het plan bij te stellen.

In volgorde:

  1. Leidinggevende of HR adviseur meldt de medewerker aan.
  2. Er wordt een afspraak ingepland met een bedrijfsmaatschappelijk werker.
  3. Probleem wordt besproken (online, soms fysiek).
  4. Oplossingen worden in een kort plan samengevat.
  5. Medewerker geeft aan wie er nodig is bij de oplossing; leidinggevende, HR of andere partij.
  6. Medewerker gaat aan de slag om de oplossing te realiseren.
  7. Medewerker geeft een update.
  8. Afsluiten of bijstellen.

Tijdsbesteding

Aanmelding en/of afspraak inplannen en zorggesprek gemiddeld 2 uur.
Eventueel bijstellen maximaal 1 uur.
Rapportage half uur.

 

Direct contact of een afspraak maken?

Van persoonlijk advies tot een directe aanmelding, wij zijn u graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur op
085-303 9262 of vul onderstaand formulier in.

Voor calamiteitenopvang van 08.30 uur tot 17.00 uur belt u met
085-3039262 . Buiten kantoortijd en in het weekend belt u met
085-0047997

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.