Rol vertrouwenspersoon

Is er veel spanning op de werkvloer? Of bent u opzoek naar een externe vertrouwenspersoon voor uw bedrijf? In veel bedrijven komt het voor dat er op enig moment een conflict ontstaat of dat medewerkers zich niet helemaal veilig voelen. Dit is niet alleen vervelend voor de sfeer onder de medewerkers, maar het komt ook zeker de werkprestaties niet ten goede. Het kan leiden tot ongemotiveerde medewerkers of zelfs tot verzuim. Het inschakelen van bedrijfsmaatschappelijk werk, kan ervoor zorgen dat de rust weer terugkomt in uw bedrijf en dat uw medewerkers een veiliger gevoel op de werkvloer ervaren. Met het inschakelen van bedrijfsmaatschappelijk werk hebben ze immers altijd iemand, waar ze met hun problemen mee naartoe kunnen.

Taken vertrouwenspersoon

Het hebben van een vertrouwenspersoon binnen uw bedrijf is erg raadzaam. Ongewenste gedrag op de werkvloer komt steeds vaker in het nieuws en het is iets waar u de medewerkers tegen wil beschermen. Daarnaast is het zo dat de Arbowet werkgevers verplicht om te waken voor een te hoge psychosociale arbeidsbelasting. Het hebben van een vertrouwenspersoon kan helpen om de arbeidsbelasting te verlagen. Er zijn namelijk verschillende taken waar een vertrouwenspersoon zich mee bezig houdt.

Één van de taken die een vertrouwenspersoon heeft, is het zijn van de eerste opvang van medewerkers die zijn lastiggevallen. De vertrouwenspersoon hoort het verhaal aan en gaat opzoek naar een gepaste oplossing. Het slachtoffer krijgt te horen wat de eventuele opties zijn om te ondernemen. Verder geeft de vertrouwenspersoon voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag en ondersteunt deze persoon het management bij het voorkomen van gedrag dat niet gewenst is. Ook worden alle gevallen geregistreerd door de vertrouwenspersoon. Binnen een organisatie kan het handig zijn om een protocol voor ongewenst gedag op te stellen. Hier kan een vertrouwenspersoon uw bedrijf ook goed bij helpen.

Vertrouwenspersoon inschakelen

Er kunnen verschillende redenen zijn om een vertrouwenspersoon in te schakelen. Naast het hebben van een intern vertrouwenspersoon, is het ook belangrijk om een externe vertrouwenspersoon in te schakelen. De verhouding tot de medewerkers ligt namelijk heel anders. Een extern vertrouwenspersoon kan vertrouwelijker aanvoelen, aangezien deze persoon geen connectie heeft met iemand binnen het bedrijf, waarbij dit bij een intern vertrouwenspersoon wel het geval is. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en daardoor maakt dat deze persoon objectief. Ook is een voordeel bij het hebben van een extern vertrouwenspersoon dat degene al meer ervaring hierin heeft. Vaak zijn ze ook vertrouwenspersoon geweest bij een ander bedrijf en ook bekend met andere rollen binnen het bedrijfsmaatschappelijk werkveld.

Vertrouwenspersoon worden

Met het inschakelen van een vertrouwenspersoon kan ongewenst gedrag en een nare sfeer op de werkvloer worden tegengegaan. Niet alleen kunt u een externe vertrouwenspersoon inschakelen. U kunt ook een van uw werknemer(s) opleiden tot intern vertrouwenspersoon. Met deze opleiding wordt uw medewerker binnen vier dagen opgeleid tot vertrouwenspersoon ongewenst gedrag. De opleiding is er zowel voor externe als voor interne vertrouwenspersonen. Binnen deze opleiding wordt er kennis gedeeld over onderwerpen als pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en geweld. Ook wordt er inhoudelijk meer gedeeld over onder andere klachtafhandeling, managementadvisering en vertrouwelijkheid. Een leerzame cursus die van grote waarde is voor al uw medewerkers en voor uw bedrijf.

Het hebben van een vertrouwenspersoon is voor zowel de werkgever als de werknemer erg belangrijk. Voor de werknemer is het van belang dat ze iemand hebben waar ze met hun problemen naartoe kunnen gaan. Waar ze vertrouwelijk kunnen praten over wat hen dwars zit. Dit is belangrijk voor de mentale gezondheid van de medewerkers en bevorderlijk voor de werkprestaties en ziekteverzuim. Daarnaast is het voor de werkgever fijn dat er iemand is die dit soort problemen serieus neemt en weet wat de procedures hierin zijn. Hierdoor kan de werkgever zich beter op zijn eigen taken richten. Kortom, het hebben van een vertrouwenspersoon is zowel voor de werkgever als voor de werknemer van onschatbare waarde.

Direct contact of een afspraak maken?

Van persoonlijk advies tot een directe aanmelding, wij zijn u graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur op
085-303 9262 of vul onderstaand formulier in.

Voor calamiteitenopvang van 08.30 uur tot 17.00 uur belt u met
085-3039262 . Buiten kantoortijd en in het weekend belt u met
085-0047997

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.