Re-integratie lukt niet

Als een medewerker om wat voor reden dan ook uitvalt, is dat erg vervelend. De redenen kunnen liggen in psychische of fysieke klachten of in een combinatie daarvan. Dit kan zodanige beperkingen opleveren, dat weer aan het werk gaan in de huidige functie niet meer lukt. Bij de eerste stap (spoor 1) wordt gekeken of de medewerker kan terugkeren in zijn of haar oude functie. Indien dat niet lukt, wordt gekeken op grond van de beperkingen van de medewerker of deze terug kan worden opgenomen in de eigen organisatie. Heel vaak lukt dit gelukkig omdat medewerker en werkgever nog altijd veel aan elkaar hebben. Echter, als dit niet lukt, staat BMW voor elkaar uiteraard voor u klaar!

Op zoek naar werk buiten de organisatie: spoor 2.

Soms is terugkeer naar de functie niet mogelijk vanwege een duidelijke fysieke reden, maar ook psychisch langdurende klachten kunnen een oorzaak zijn. Pesten of een slechte verstandhouding met collega’s of een leidinggevende, kunnen ook indirecte redenen van klachten en uitval zijn. Dan kan er sprake zijn van een zogeheten arbeidsconflict. Los van de schuldvraag, kan dat tot de conclusie leiden dat terugkeer naar de werkplek geen optie meer is en dat de functie van de medewerker niet elders in het bedrijf kan worden vervuld. Dan dient er te worden gekeken naar mogelijkheden voor re-integratie buiten de organisatie.

Spoor 2 traject re-integratie

In dit tweede traject wordt gekeken naar de mogelijkheden van de ziekte werknemer buiten de eigen organisatie. Afhankelijk van de beperkingen zal worden overwogen of herplaatsing in hetzelfde beroep elders een mogelijkheid is, bij voorkeur binnen de eigen bedrijfstak. Dit is echter niet een verplichting die de wet stelt. Ondanks dat een medewerker soms nog voor een langere termijn bij de organisatie formeel in dienst blijft en de werkgever dus het loon moet doorbetalen, bestaan er wel diverse mogelijkheden. Op grond van de beperkingen die de medewerker niet heeft, kan deze bij bijvoorbeeld een andere werkgever aangepaste werkzaamheden verrichten, waarvoor de organisatie dan gecompenseerd wordt. Dit kan de kosten drukken en de medewerker helpen met zijn of haar herstel.

Spoor 2 ziektewet

In de meeste gevallen, uitzonderingen daargelaten, heeft een medewerker zolang hij of zij bij de organisatie in dienst is, geen recht op een ziektewetuitkering. Dit komt omdat de werkgever een loondoorbetalingsplicht heeft tot het moment dat het contract op een legale manier eindigt, bijvoorbeeld wanneer een tijdelijk contract eindigt. Een medewerker gaat dan meestal ziek uit dienst en kan een Ziektewetuitkering krijgen. Maar bij een vast contract blijft de medewerker vaak twee jaar in dienst. Ontslag is niet mogelijk, omdat de zieke medewerker voor ontslag wordt beschermd. Een vaststellingsovereenkomst kan weliswaar uitkomst bieden, maar wordt werknemers vaak sterk afgeraden.

Onze expertise

Ziekte van een werknemer, welke reden deze ook heeft, is voor beide partijen vaak extreem belastend. Degene die ziek is, weet vaak niet wat er op hem of haar afkomt. Het komt ook vaak voor dat er sprake is van psychische klachten. De werkgever bekommert zich om de medewerker, maar zit ook vaak met veel onwetendheid over de vaak complexe regelgeving. Wij hebben een ruime ervaring opgedaan in vele verschillende casussen en staan u graag bij in deze situatie. Neem daarvoor contact met ons op voor vrijblijvende informatie.

Direct contact of een afspraak maken?

Van persoonlijk advies tot een directe aanmelding, wij zijn u graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur op
085-303 9262 of vul onderstaand formulier in.

Voor calamiteitenopvang van 08.30 uur tot 17.00 uur belt u met
085-3039262 . Buiten kantoortijd en in het weekend belt u met
085-0047997

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.