Conflicten op de werkvloer effectief oplossen

Is er een conflict op de werkvloer ontstaan? Dan kan dit het beste opgelost worden op een manier waar beide partijen tevreden mee zijn. De bedrijfsmaatschappelijk werkers van BMW Voor Elkaar kunnen conflictsituaties als geen ander oplossen. Het is wel van belang dat er in elk geval draagvlak is bij ieder betrokken persoon. De conflictbemiddelaar is onafhankelijk en dient het belang van zowel de medewerker als werkgever. Doel is om uiteindelijke weer tot een fijne samenwerking te komen. In dit blog wordt omschreven hoe conflicten op de werkvloer op effectieve wijze op te lossen zijn.

Hoe ga je om met conflicten op de werkvloer?

Zijn er vaak conflicten op de werkvloer? Is er sprake van ruzie? Dan is het goed om te weten hoe je hier het beste mee kan omgaan. Als je weet hoe te dealen met conflictsituaties kan de werksfeer prettig blijven. En dat is natuurlijk wel zo fijn. Vraag bij een conflict goed wat er precies speelt.

In iedere werkomgeving kan een conflict al snel op de loer liggen. Hier kunnen meerdere redenen aan ten grondslag liggen. Soms kan iemand zich niet vinden in de wijze waarop een collega iets oppakt. Het kan voorkomen dat je constant vervelende feedback krijgt van een leidinggevende. Bij sommige bedrijven wordt de algehele werksfeer als niet prettig ervaren. Tijd om hier verandering in te brengen.

Een groot deel van de dag breng je door op je werkplek. Als daar een niet prettige arbeidsethos heerst, kan de mentale gesteldheid daar onder leiden. Dit neem je vaak mee naar buiten het werk, in de thuissituatie. Niet alleen jijzelf, maar ook vrienden, partner of familie kunnen hier hinder van ondervinden. Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan?

Waar is het conflict mee begonnen?

Voordat een conflict opgelost kan worden moet er worden teruggegaan naar het begin. Waar is de conflictsituatie mee begonnen? Waardoor is een vervelende arbeidssituatie op de werkvloer ontstaan? Wat is de oorzaak van de situatie?

Wellicht vindt een werknemer dat een collega zijn of haar werk niet naar behoren uitvoert. Het kan ook zo zijn dat een manager niet tevreden is over iemands functioneren. Of dat een personeelslid vindt dat de baas zaken niet goed oppakt.

Los het conflict voor iedereen op

Feit blijft dat het conflict voor iedereen opgelost moet worden. Als dit niet gebeurt kan dit nadelige gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. Beide partijen kunnen in gesprek gaan om tot een goede oplossing te komen.

Er zijn situaties waarbij het lastig is om samen te brainstormen. Er kan dan een gespreksleider of mediator aan het gesprek toegevoegd worden. Dit is een neutrale derde persoon, die het gesprek de goede kant op kan sturen. Het uiteindelijke doel van dergelijke conversaties is dat het conflict opgelost zal worden.

Het is van groot belang om conflicten te herkennen en erkennen. Als het probleem niet wordt aangepakt kan het groter en erger worden. Het is voor werknemers en werkgevers essentieel om grotere escalaties te voorkomen.

Kies een oplossing waar beide partijen baat bij hebben

Het doel is om een oplossing te vinden waar beide partijen content mee zijn. Hoe komt het tot een vruchtbare overeenstemming voor een conflict op de werkvloer? Het is belangrijk om een gezamenlijk doel vast te stellen. Een doelstelling waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Maak oplossingen voor conflicten zo duidelijk mogelijk en stel ook heel specifiek vast wat de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen zijn. Het is van cruciaal belang om duidelijke afspraken te maken. Wat afgesproken wordt heeft betrekking op het actuele conflict. Dit moet ook zorgen voor het voorkomen van conflicten in de toekomst.

Een oplossing kan worden bereikt door afspraken over onderlinge communicatie. Hoe wordt bijvoorbeeld omgegaan met een nieuwe escalatie? Wat zijn goede manieren om iets te de-escaleren?

Ontslag bij arbeidsconflict

Bij sommige arbeidsconflicten is de situatie onhoudbaar. Een verkeerde houding kan verstrekkende gevolgen voor een organisatie hebben. Dan kan uit elkaar gaan de beste optie zijn. Werkgevers kunnen dan een vaststellingsovereenkomst opstellen of iemand ontslaan vanwege een verstoorde arbeidsrelatie. Ontslag kan voor zowel de werkgever als werknemer een lastig traject zijn. Werkgevers moeten aantonen dat alles in het werk is gesteld om een conflict op te lossen. Een voorgestelde oplossing kan herplaatsing binnen het bedrijf zijn geweest. Bij ontslag moet er altijd een transitievergoeding betaald worden.

Neem preventieve maatregelen om conflicten op het werk te voorkomen

Met preventieve maatregelen worden conflicten op de werkvloer voorkomen. Bij te weinig aandacht voor preventie, is de kans groot dat er problemen ontstaan tussen collega’s onderling of werkgevers en werknemers. Onderling onbegrip, ergernissen en spanningen leiden geregeld tot conflicten. Door preventieve stappen te zetten, worden kleine ergernissen en spanningen tijdig gesignaleerd en opgelost

Mediation bij een conflict op de werkvloer

Heeft uw team last van een conflict op de werkvloer? Neem contact op met een mediator van BMW Voor Elkaar om escalatie van conflicten te voorkomen. Van deze stap zult u profijt hebben. Een conflictsituatie wordt in de juiste richting gestuurd, waardoor deze opgelost wordt.

Mediation is een formele vorm van hulp bij conflictbemiddeling. Bij mediation zijn de conflicten vaak lastiger op te lossen dan bij conflictbemiddelingen. Onze goede mediators nemen een onafhankelijk standpunt in.

Mediation kost tijd en wordt ingezet op basis van vrijwilligheid. Binnen BMW Voor Elkaar werken verdeeld over Nederland verschillende mediators, die ingezet kunnen worden bij ieder arbeidsconflict.