Ben je hard of heb je hart voor je werknemers?
Karel(*) werkt al bijna vijftien jaar bij bedrijf X. Altijd naar volle tevredenheid. ‘Maar de laatste tijd lijkt Karel er niet meer helemaal bij te zijn’, vertelt IJsbrand (*), zijn werkgever. ‘Hij vergeet dingen, zit op het werk te dromen en waar hij eerder nooit verzuimde, meldt hij zich nu soms met een smoesje ziek. Misschien moeten we maar afscheid nemen van elkaar.’ Elise van Heerde, opruimcoach en drijvende kracht achter ‘Lotus ruimt op’, bracht het ware probleem aan het licht en werkte, samen met betrokkenen, aan een oplossing.
‘Maar al te vaak vullen we – onterecht – zaken voor een ander in. Dat deed IJsbrand ook. Gelukkig sprak hij zijn ongenoegen naar mij uit en stelde ik hem voor eens een goed gesprek met Karel te hebben’, vertelt Elise. Een openhartig gesprek maakte veel duidelijk. Natuurlijk had Karel er moeite mee om het achterste van zijn tong te laten zien. ‘Het maakt je kwetsbaar. Maar: openheid en je kwetsbaar opstellen heeft ook zijn positieve kanten. Het zorgt ervoor dat de werkgever geen dingen voor je invult. Het kweekt begrip. Zo kan er samen een oplossing worden gezocht.’
Problemen thuis
Karel kampte met problemen thuis. Hij overwoog zijn vrouw en kinderen te verlaten. Zijn vrouw, die in het verleden vervelende dingen had meegemaakt, merkte nu, met opgroeiende kinderen, dat het verleden haar inhaalde. Dat had zijn weerslag op alles. Waar ze voorheen eer behaalde uit het op orde houden van het huis, was daar gaandeweg steeds meer de klad in gekomen. Steeds vaker vielen er harde woorden, werd er niet meer echt gepraat, en vlogen er verwijten door de kamer. Ook riepen ze regelmatig, uit wanhoop, dat ze wilden scheiden. ‘In een dergelijke omgeving gaat iedereen mee in een neerwaartse spiraal. Zo erg, dat ook een werknemer die eerder met hart en ziel voor het bedrijf bezig was, steeds verder afglijdt en zijn werk onder de sores laat lijden. Karel voelde zich neerslachtig, wist zich geen raad en bleef soms thuis om ’toch maar iets in huis te doen, of om de lieve vrede te bewaren’.’ Wanorde in huis zorgt ook voor wanorde in het hoofd, weet de opruimcoach. Daarom helpt zij mensen om na een moeilijke periode (denk aan overlijden, langdurige ziekte, of scheiding) de chaos het hoofd te bieden en weer orde in huis en hoofd te creëren.
Chaos opgeruimd
Inmiddels zijn Karel en zijn vrouw een half jaar verder. ‘Met mijn hulp en advies is het huis inmiddels weer lekker opgeruimd. Karels vrouw heeft daarnaast professionele hulp voor haar jeugdtrauma’s en ook Karel heeft regelmatig een goed gesprek met een hulpverlener. Want ook aan zijn houding kon nog wel wat worden verbeterd’, aldus Elise. ‘Het gaat goed met het gezin. Karel en zijn vrouw praten veel en merken dat hun liefde eerder sterker dan zwakker is geworden. IJsbrand heeft hem de ruimte gegeven; heeft zorgverlof ingesteld, zodat Karel thuis de zaken weer op orde kan brengen, en betaalde mijn dienstverlening.’
‘Ik probeer een goede werkgever te zijn, heb het beste met mijn mensen voor,’ zo vertelt IJsbrand. ‘Als Karel goed in zijn vel zit, dan heb ik daar ook voordeel van. De investering in de dienstverlening van ‘Lotus ruimt op’ betaalt zichzelf zo weer snel terug.’
Voor meer informatie: www.lotusruimtop.nl.
(*) Om privacy redenen zijn de namen in dit artikel aangepast.