Is een vertrouwenspersoon verplicht?

In de ideale situatie is de werkvloer een plek waar iedere medewerker zich veilig en gewaardeerd voelt. Iedereen heeft het naar zijn zin en de medewerkers krijgen energie hun werk. Ondanks dat dit het streven is voor veel organisaties, is dit helaas niet altijd het geval. Wanneer er een situatie ontstaat waarin medewerkers zich niet veilig voelen, is het belangrijk dat ze naar een plek kunnen om dit te bespreken. Een vertrouwenspersoon is iemand die de medewerkers een luisterend oor biedt en van advies voorziet.  

Wanneer is een vertrouwenspersoon verplicht?  

Om ervoor te zorgen dat werknemers gezond en veilig kunnen werken, is er in Nederland de arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze wet staan regels voor werkgevers en werknemers om de veiligheid en het welzijn te bevorderen. Met behulp van deze regels moeten arbeidsrisico’s worden voorkomen. Vanuit deze wet bent u onder meer verplicht om een beleid te hebben rondom de psychosociale arbeidsbelasting. Een manier om hieraan te voldoen kan het faciliteren van een vertrouwenspersoon zijn. Op deze manier zorgt u er namelijk voor dat medewerkers naar iemand toe kunnen met hun problemen. Op dit moment is het hebben van een vertrouwenspersoon nog niet verplicht, echter zijn er wel diverse wetsvoorstellen die nog in de Tweede Kamer moeten worden besproken, wat ervoor kan zorgen dat dit later wel verplicht wordt. 

Wat doet een vertrouwenspersoon?  

Ondanks dat het volgens de Nederlandse wet (nog) niet verplicht is om een vertrouwenspersoon te hebben, bent u als bedrijf wel verplicht om veilige werkomgeving te realiseren. Het inschakelen van vertrouwenspersoon draagt bij aan deze veilige werkomgeving. Seksuele intimidatie, pesterijen, discriminatie en geweld komt helaas nog steeds voor in sommige bedrijven. Wanneer dit gebeurt, is het belangrijk dat de medewerker(s) die dit meemaakt, naar iemand toe kan om hierover te praten. Een vertrouwenspersoon zal naar het slachtoffer luisteren, de persoon adviseren en ondersteuning bieden bij bijvoorbeeld het indienen van een klacht. Ook kan een vertrouwenspersoon helpen bij de implementatie van een strategie om ervoor te zorgen dat er geen sprake zal zijn van herhaling. Een bedrijf kan zowel kiezen voor een externe vertrouwenspersoon als voor een interne vertrouwenspersoon. In beide gevallen gaat de vertrouwenspersoon vertrouwelijk en secuur te werk met de ontvangen informatie.  

Hoe kan ik als mkb-bedrijf een vertrouwenspersoon regelen?  

Een vertrouwenspersoon aanstellen voor uw medewerkers is ook als mkb-bedrijf erg verstandig. Dit draagt niet alleen bij aan een veiligere werkomgeving, maar dit kan ook het verzuim verminderen. Aangezien een vertrouwenspersoon niet binnen uw bedrijf hoeft te werken, is het voor een mkb-bedrijf handiger om een extern vertrouwenspersoon te regelen via een organisatie. Deze persoon staat geheel buiten de organisatie, wat ervoor zorgt dat degene objectief de situatie kan bekijken en oplossen. Door middel van goede communicatie is het belangrijk om kenbaar te maken wie de vertrouwenspersoon is en hoe deze persoon te bereiken is. Een vertrouwenspersoon speelt een grote rol in het creëren van een veilige werkomgeving.  

Direct contact of een afspraak maken?

Van persoonlijk advies tot een directe aanmelding, wij zijn u graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur op
085-303 9262 of vul onderstaand formulier in.

Voor traumaopvang belt u dag en nacht met nummer
0411-650775

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.