Wetgeving vertrouwenspersoon

Ongewenste omgangsvormen binnen organisaties hebben in de afgelopen jaren in de media sterke aandacht gekregen, alhoewel het fenomeen natuurlijk langer bestaat. Vaak wordt dan gedacht aan seksueel grensoverschrijdend gedrag en pesten, maar ook discriminatie en geweld komt voor. Tevens kan een iemand te maken krijgen met gewetensnood over kennis die hem of haar ter ore komt over de organisatie en dit niet durft aan te kaarten.

Wat is een vertrouwenspersoon?

Vertrouwenspersonen vinden we in het bedrijfsleven, maar ook bij de overheid en onderwijsinstellingen. Het zijn personen die met een melder binnen de organisatie een vertrouwensrelatie aangaan en waarbij mensen zich kunnen melden, zonder bang te hoeven zijn dat informatie gedeeld wordt met anderen in de organisatie. Dit gebeurt alleen in overleg met de melder of wanneer de vertrouwenspersoon wettelijk verplicht is melding te doen van een misdrijf. Mede in reactie op de maatschappelijke ontwikkelingen is er een momenteel een wetsvoorstel in de maak (Wet Vertrouwenspersonen), die de aanstelling van vertrouwenspersonen verplicht stelt.

Rol vertrouwenspersoon

De rol van de vertrouwenspersoon is afhankelijk van de functie. Grofweg worden er twee vertrouwenspersonen onderscheiden. De bekendste vertrouwenspersoon is diegene die zich met psychosociale arbeidsbelasting bezighoudt. Het gaat dan om een persoon bij wie ongewenste sociale omgangsvormen gemeld kunnen worden. Denk daarbij aan pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of geweld. Niet alleen slachtoffers, maar ook omstanders kunnen zich melden. De vertrouwenspersoon integriteit is een persoon waarbij eventuele misstanden binnen de organisatie kunnen worden gemeld en de melder zich niet voldoende veilig voelt dit direct aan te kaarten.

Wetgeving vertrouwenspersoon bij bedrijven

Een onveilig gevoel binnen een organisatie is een belangrijke reden voor uitval. Dit kan omdat ze slachtoffer of omstander zijn van ongewenst gedrag, maar ook omdat ze in gewetensnood komen bij het zien van misstanden die ze niet durven te melden. De aanstelling van een vertrouwenspersoon is daarmee voor veel bedrijven niet alleen een effectief middel om zorg te dragen voor het personeel, maar ook een kostenbesparende maatregel.

Complexiteit van onveilige werksituaties

Wat vaak vergeten wordt bij situaties waarin medewerkers zich door bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag onveilig voelen, is de complexiteit. Er bestaan intentionele vormen van pesten, discrimineren, intimideren en geweld. Dat is het geval wanneer de dader het bewuste doel heeft om een ander te beschadigen. Het komt echter ook zeer vaak voor dat een dader zich niet goed bewust is van het effect dat hij of zij heeft op een melder. Dit heeft ermee te maken dat de persoonlijke grenzen van de ene persoon heel anders kunnen liggen dan bij de andere persoon. Een al te simpele analyse, waarbij een ‘dader alleen maar dader en een slachtoffer alleen maar slachtoffer’ is, kan leiden tot een verkeerde en dus schadelijke oplossing. Een vertrouwenspersoon wordt geacht van dergelijke psychologische mechanismen goed op de hoogte te zijn en daarmee in zijn of haar advies rekening te houden. Een vertrouwenspersoon kan daarmee een schadebeperkende werking hebben op een organisatie.

Direct contact of een afspraak maken?

Van persoonlijk advies tot een directe aanmelding, wij zijn u graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur op
085-303 9262 of vul onderstaand formulier in.

Voor calamiteitenopvang van 08.30 uur tot 17.00 uur belt u met
085-3039262 . Buiten kantoortijd en in het weekend belt u met
085-0047997

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.