Vertrouwenspersoon bedrijf

Heeft u wel eens een vervelende situatie binnen uw werkomgeving meegemaakt? Steeds vaker is in de media te zien dat er organisaties zijn waar ongewenste omgangsvormen zorgen voor een onveilige werkomgeving. Of u nu al jaren binnen een bedrijf bent of er nog maar een maand werkt, het kan ieder moment gebeuren dat u in een ongewenste situatie terecht komt. Jammer genoeg verloopt niet ieder samenwerkingsverband even soepel. In het geval dat u zich niet fijn voelt bij een bepaalde samenwerking, kan het verstandig zijn om met een vertrouwenspersoon in gesprek te gaan. Naast het hebben van een intern vertrouwenspersoon, is het ook van belang om een extern vertrouwenspersoon beschikbaar te hebben voor de medewerkers. Het hebben van een vertrouwenspersoon kan de mentale gezondheid van uw werknemers zeker ten goede komen.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is iemand binnen of buiten een organisatie die de eerste opvang regelt wanneer een werknemer advies of hulp nodig heeft. De vertrouwenspersoon bekijkt de situatie aan en gaat samen met de verschillende partijen opzoek naar een oplossing in de informele sfeer. Het is van belang dat ongewenst gedrag binnen een organisatie altijd zo snel mogelijk wordt opgelost. Spanning op de werkvloer kan leiden tot ontevredenheid en minimale prestatie van werknemers. Voorbeelden van zulk ongewenst gedrag zijn bijvoorbeeld pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of zelfs geweld. Dit soort voorbeelden zorgen voor een verhogende arbeidsbelasting.

Ook met conflicten op de werkvloer of bijvoorbeeld begeleiding van een goed gesprek tussen medewerkers, kan een vertrouwenspersoon een onafhankelijke rol binnen de organisatie innemen. Het is essentieel dat werknemers weten wat de omgangsnormen binnen de maatschappij en de organisatie zijn. Deze omgangsnormen zijn namelijk allesbepalend voor de sfeer en het veilige gevoel op de werkvloer. Ook zijn goede omgangsnormen tussen de werknemers een uithangbord voor het bedrijf. Werknemers raken op deze manier gebonden aan de organisatie en ze zullen positief over het bedrijf praten tegen vrienden en bekenden.

Opleiding vertrouwenspersoon

Wanneer een vertrouwenspersoon uw bedrijf komt bijstaan, is het cruciaal dat deze vertrouwenspersoon een gecertificeerd werknemer is. Vaardigheden die de vertrouwenspersoon heeft, zijn onder meer omgaan met vertrouwelijkheid, advies geven en een ontwikkeld communicatief vermogen. Andere specifieke onderwerpen die aanbod komen tijdens een opleiding als vertrouwenspersoon zijn positionering van de rollen, preventieve activiteiten, klachten leren afhandelen en management kwaliteiten.

Functie vertrouwenspersoon bedrijf

Het hebben van een vertrouwenspersoon biedt verschillende voordelen voor een bedrijf. Naast dat het bijdraagt aan een veiligere werkomgeving, helpt het ook mee aan het beter functioneren van de medewerkers op de werkvloer. Wanneer het personeel binnen het bedrijf verschillende moeilijkheden ervaart, kan het zo zijn dat dit het personeel belemmerd wanneer ze hier niet over kunnen praten. In Nederland stelt de Arbowet het voor werkgevers verplicht om beleid te voeren tegen de arbeidsbelasting op psychosociaal gebied.

De vertrouwenspersoon gaat bijvoorbeeld met de werknemer en de leidinggevende het gesprek aan en lossen ze de zaken die niet goed gaan op die manier samen op. De melder kan er ook voor kiezen om het zelf te willen oplossen. Het kan zo zijn dat er conflictbemiddeling wordt ingeschakeld om de veilige werkomgeving terug te krijgen. Niet alle meldingen die gedaan worden, gaan over in een klacht. Doordat de werknemers of deze manier ondersteuning krijgen van de vertrouwenspersoon, kunnen problemen sneller en makkelijker worden opgelost. Wanneer deze arbeidsbelasting te hoog ligt, zullen de werknemers hier zowel thuis als op de werkvloer onder kunnen leiden. Ongewenst gedrag op de werkvloer kan ook leiden tot meer ziekteverzuim onder het personeel.

Vertrouwenspersoon integriteit

Er zijn ook vertrouwenspersonen die zich meer richten op andere onderdelen van een organisatie. Een vertrouwenspersoon integriteit focust zich binnen een organisatie meer op misstanden als fraude en diefstal. Deze persoon is er zowel voor de werknemer als voor de werkgever. De vertrouwenspersoon heeft de taak om te luisteren naar zowel de werkgever als de werknemer bij mogelijke misstanden. De vertrouwenspersoon integriteit maakt onderdeel uit van een integriteitsbeleid. Wanneer een organisatie meer dan 50 werknemers in dienst heeft, zijn ze verplicht om een integriteitsbeleid in werking te hebben. Bijvoorbeeld bij misstanden en integriteitsincidenten kan de vertrouwenspersoon integriteit worden ingeschakeld.

Voor een organisatie is het dus van groot belang dat hun werknemers ongewenst gedrag kunnen melden bij een vertrouwenspersoon. Op deze manier blijven de prettige omgangsvormen in stand en blijft de arbeidsbelasting zo laag mogelijk. Dit is het meest wenselijk voor zowel de organisatie als voor de werknemers zelf.

Direct contact of een afspraak maken?

Van persoonlijk advies tot een directe aanmelding, wij zijn u graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur op
085-303 9262 of vul onderstaand formulier in.

Voor calamiteitenopvang van 08.30 uur tot 17.00 uur belt u met
085-3039262 . Buiten kantoortijd en in het weekend belt u met
085-0047997

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.