Escalatieladder vertrouwenspersoon

In het bedrijfsleven is welzijn van werknemers een belangrijke prioriteit. Daarnaast zijn er belangen voor de werkgever. Iedereen is gebaat bij een goede arbeidsrelatie. Ondanks dat werkgevers en werknemers hun best doen, kunnen er weleens conflictsituaties ontstaan. Een escalatieladder vertrouwenspersoon kan dan uitkomst bieden. Bemiddeling door een specialist wordt ook wel mediation genoemd. Vertrouwelijkheid staat daarbij hoog in het vaandel.

Door escalatieladders van vertrouwenspersonen, kan er beter geanticipeerd, ondersteund en samengewerkt worden om een gezonde werkomgeving te waarborgen. Een goed onderzoek is een win-win situatie voor de melder (werknemer) en bedrijf.

Aanpak vertrouwenspersoon

Voor leidinggevenden en ondernemers is het essentieel om te begrijpen hoe een vertrouwenspersoon aan de slag gaat om kwesties op te lossen. De escalatieladder van de vertrouwenspersoon is een weloverwogen aanpak die gehanteerd wordt bij het omgaan met klachten of meldingen. Bij conflicten bij overheidsorganisaties is het vaak een ombudsman die voor bemiddeling zorgt.

De escalatieladder vertrouwenspersoon bestaat uit stappen die gevolgd kunnen worden bij minder ingrijpende tot de meest formele en ingrijpende acties. Arbeidsmediation is daar onderdeel van. Escalatie voorkomen staat altijd voorop. Meningsverschillen of conflicten treden op als mensen andere inzichten hebben. Hierbij kunnen bijvoorbeeld gevoelens, emoties en verschillende doelstellingen een rol spelen. Om conflicten te de-escaleren is het raadzaam de escalatieladder in te zetten.

Wat zijn de fases van de escalatieladder?

De gedragingen van betrokken personen tonen de fase van een conflict. Een verschil van inzicht, gedrag en emoties kunnen steeds groter worden. Soms neemt het juist weer even af. Het is sowieso belangrijk om een conflict bespreekbaar te maken en tot een oplossing te komen. De escalatieladder vertrouwenspersoon is in de volgende fases in te delen:

Rationele fase:

In deze fase wordt er gesproken over een probleem of verschil van mening. Iedereen die betrokken is probeert rekening te houden met andermans gevoelens. Er wordt samen gezocht naar oplossingen waar iedereen mee kan leven.

Emotionele fase:

Tijdens de emotionele fase zijn het vooral emoties die de overhand hebben. De persoon in kwestie kan angstig, boos of verdrietig zijn. Er is geen begrip en redelijkheid meer voor de ander. Iemand denkt vooral aan zichzelf. De situatie bestaat niet meer uit het samen zoeken naar een goede oplossing. Er is een strijd die gaat om winnen of verliezen.

Vechtfase:

De vechtfase wordt ook wel de oorlogsfase genoemd. Iedereen die betrokken is staat niet meer open voor een gesprek. De ander wordt gezien als dader. Deze moet en zal verliezen. Het is soms zo erg dat het eigen belang er niet meer toe doet. Strijden staat bovenaan en er is woede richting de ander. In de vechtfase kunnen werknemers en werkgever niet met elkaar in één ruimte zijn, omdat er sprake is van een conflict dat is geëscaleerd.

Waarom is de escalatieladder belangrijk voor werkgevers?

Vanwege welke redenen is de escalatieladder vertrouwenspersoon belangrijk voor werkgevers? Voor management en bedrijven is het van belang om de nuances van een escalatieladder te snappen. Er wordt een raamwerk geboden van hoe iets kan leiden tot een conflict en welke maatregelen passend zijn. Door deze informatie kan er proactief opgetreden worden. De goede ondersteuning helpt om potentiële crisissituaties in de kiem te smoren.

Welke stappen kan de vertrouwenspersoon ondernemen?

De escalatieladder van de vertrouwenspersoon zijn in een aantal stappen in te delen. Er kan tijdens het onderzoek naar ongewenst gedrag of andere escalatie gekozen worden om actie te ondernemen. Andere keuzes zijn niets doen of de organisatie verlaten. Als er niks wordt gedaan ontstaat het risico dat een situatie escaleert. Een adequate vertrouwenspersoon zal altijd trachten om het personeelslid te motiveren stappen te ondernemen. Dit is vrijwel altijd de meest gewenste oplossing. Er moet alles aan gedaan worden om escalatie te voorkomen.